Όσα δεν ξέρετε για το Σίδηρο!

σίδηρος-2Ο Σίδηρος είναι ένα βασικό μεταλλικό στοιχείο, ένα από τα κύρια συστατικά μεταφοράς οξυγόνου στον ανθρώπινο οργανισμό. Πιθανός μια από τις πιο γνωστές πηγές για την λήψη του Σιδήρου είναι το κρέας, παρόλα αυτά όμως Σίδηρος μπορεί να βρεθεί και σε ορισμένα λαχανικά σε μικρότερες όμως ποσότητες. Όμως είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι  παρόλο που μπορεί να βρεθεί σε μια σειρά προϊόντων η έλλειψη του είναι μια από τις πιο κοινές ελλείψεις που μπορεί να διαπιστωθεί στον ανθρώπινο οργανισμό, οπότε και η λήψη κάποιου συμπληρώματος είναι αναγκαία.

Πιο αναλυτικά ο ρόλος του Σίδηρου!

Ένα από τα πιο σημαντικά μέταλλα, ο Σίδηρος, είναι εξαιρετικά ουσιώδης για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού μας, αφού μεταφέρει οξυγόνο σε όλα τα μέρη του σώματος. Μια μικρή έλλειψή του μπορεί να προκαλέσει αναιμία (και κατά συνέπεια κούραση και αδυναμία), ενώ η χρόνια έλλειψή του μπορεί να οδηγήσει σε ανεπάρκεια κάποιου οργάνου. Ο Σίδηρος είναι ένα μέταλλο που χρειάζεται το σώμα μας για πολλές λειτουργίες. Για παράδειγμα, ο Σίδηρος είναι συστατικό της αιμοσφαιρίνης, μια πρωτεΐνη που μεταφέρει το οξυγόνο από τους πνεύμονες μας σε όλο το σώμα μας. Βοηθά τους μυς μας να αποθηκεύουν και να χρησιμοποιούν το οξυγόνο. Ο Σίδηρος είναι επίσης μέρος πολλών άλλων πρωτεϊνών και ενζύμων. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι κατά την λήψη του Σιδήρου, για να γίνει καλύτερα η απορρόφησή του θα μπορούσε παράλληλα να λαμβάνεται και βιταμίνη Cκαθώς οδηγεί στην καλύτερη απορρόφηση.

Πιο αναλυτικά όλοι οι ιστοί στο σώμα μας χρειάζονται μια σχεδόν σταθερή παροχή οξυγόνου για την διατήρηση της ζωής. Αυτή η διατήρηση της μεταφοράς οξυγόνου πραγματοποιείται μέσω της μεταφοράς του οξυγόνου από τα ερυθρά κύτταρα. Αυτά έχουν μία πρωτεΐνη που περιέχει σίδηρο, η οποία ονομάζεται αιμοσφαιρίνη, ενώ είναι το βασικό συστατικό που δίνει το κόκκινο χρώμα στο αίμα, η οποία είναι ένας τέλειος μεταφορέας οξυγόνου και απελευθερώνει οξυγόνο με έναν ακριβή και στοχευμένο τρόπο.

Ο μέσος άνδρας έχει περίπου 2 γραμμάρια Σιδήρου στα κύτταρα του αίματος του σε κάθε συγκεκριμένες στιγμή, ενώ οι γυναίκες έχουν περίπου 1,6 γραμμάρια. Αν η διαιτητική πρόσληψη Σιδήρου πέφτει κάτω από τις καθημερινές ανάγκες το ποσό αυτό της αποθήκευσης είναι μειωμένο. Η μείωση στον αριθμό αυτό που σχετίζεται με τα χαμηλά αποθέματα Σιδήρου (ή άλλες ελλείψεις θρεπτικών συστατικών, συμπεριλαμβανομένης της βιταμίνης Β12, φυλλικό οξύ, χαλκό και βιταμίνη Α) ονομάζεται αναιμία, το οποίο είναι ιδιαιτέρως συχνό φαινόμενο σε γυναίκες καθώς αποβάλλουν μεγάλες ποσότητες αίματος κατά την διάρκεια του μήνα που μπορεί να οδηγήσει σε αυτή την κατάσταση.

Πέραν των βασικών ρόλων που παίζει ο Σίδηρος στη μεταφορά οξυγόνου στους ιστούς, είναι επίσης απαραίτητο συστατικό για την ενίσχυση του μεταβολισμού για τους μυς και άλλα ενεργά όργανα. Το μυϊκό σύστημα του ανθρώπου χωρίς την παρουσία του Σιδήρου θα ατονούσε και δεν θα είχε καμία ελαστικότητα. Σχεδόν όλα τα κύτταρα στο σώμα μας έχουν ανάγκη από διατροφικές θερμίδες ώστε να έχουν ενέργεια, μέσα από μια διαδικασία που απαιτείται ο Σίδηρος. Όταν τα αποθέματα Σιδήρου δεν είναι επαρκεί, αυτή η διαδικασία μπορεί να διατρέχει πολλούς κινδύνους και μπορεί να οδηγήσει σε μια γενικευμένη κόπωση. Ενώ, λαμβάνει μέρος και στον σχηματισμό πολλών ουσιωδών νευροδιαβιβαστών όπως η ντοπαμίνη, η νορεπινεφρίνη και η σεροτονίνη. Αυτές οι χημικές ουσίες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο σε διάφορες δραστηριότητες που περιλαμβάνουν νευρώνες και τον ανθρώπινο εγκέφαλο.

Ταυτόχρονα, ο Σίδηρος είναι ένας σημαντικός παράγοντας διευκόλυνσης στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος. Ένα ενδιαφέρον γεγονός είναι ότι έχει την ικανότητα να την ρυθμίζει σύμφωνα με την ικανότητα απορρόφησης που έχει το σώμα. Διατηρώντας τη θερμοκρασία του σώματος σταθερή σημαίνει ότι οι ενζυμικές και οι μεταβολικές λειτουργίες μπορεί να συμβούν σε ένα καλύτερο και πιο αποτελεσματικό περιβάλλον.

Αναφορές

  •  nlm.nih.gov/medlineplus/iron.html
  • organicfacts.net
  • wikipedia.org

 

by supervitamin